Svar: Rejse og mad

10. marts 2010

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mor S

Det lyder dejligt med en rejse til Thailand og jeg kan godt forstå I har brug for det, efter længere tids indlæggelse på neonatalafdeling osv. ... men det er nu godt nok langt væk, med en lille størrelse som kræver særlige hensyn og stadig skal skærmes mod mange bakterier, så tænk at I har mod på det :)

I skal naturligvis købe vand på flaske og kun bruge dette til mad. Hvis I vil give ham lidt frugt at sutte på eller vil mose lidt frisk frugt, så skal det være frugt der kan skrælles og det skal skylles i vand fra flaske. I skal holde jer fra at købe på markeder og restauranter, hvor I ikke ved hvordan maden skylles og tilberedes. I kan købe hele stykker frugt med skræl og så selv skrælle og skylle og give ham.

Det er super godt, hvis du kan blive ved med at amme og derigennem sikre ham både mælk og ekstra væske. Derudover må han gerne få vand fra flaske at drikke og så skal han også have sin skemad. Selvom I er af sted, så er det vigtigt at holde gang i skemaden og ikke få passeret det tidspunkt, hvor han naturligt vil være parat til at spise og smage mere, hvis han stort set kun får mælk imens I er væk, så kan det blive svært at få ham igang med maden igen, når I atter er hjemme. Det er derfor vigtigt at skemaden ikke går helt i stå og det vil være godt, hvis han fast får skemad 3 gange dagligt og her både grød og grøntsagsmos.

I kan fint medbringe mme-pulver og grødpulver hjemmefra, ligesom I også kan medbringe lidt glas, så I har noget at lave til ham. Det er dog begrænset, hvor meget I kan slæbe med, det vejer og fylder jo en ...

Annonce

... del ...

Vand fra flaske skal koges og I kan her købe en lille el-koger til formålet og medbringe en omformer til stikkontakten. I vil højst sandsynligt kunne købe babymad derude, men skal naturligvis sikre jer at kvaliteten er i orden. I vil som sagt også kunne give ham lidt moset frisk skrællet frugt og også frugt at sutte på eller lidt brødskorper at bide i, som I også selv er inde på.

Øvelse gør mester og han skal netop have mad i hånden for at øve sig og styrke sin mundmotorik. Men han skal også altid være under opsyn og når en brødskorper bliver for snasket eller når en appelsinbåd er suget tør for saft, så skal der skiftes til et nyt stykke.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Agurk kan du med fordel skære en skive i 1½ cm tykkelse, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte ringen på hans tommelfinger. På den måde vil han kunne holde bedre fast om den og kunne gnave på den uden at den komme langt ind i munden og dermed galt i halsen.

I skal være opmærksomme på at der er visse regler omkring det at rejse med fødevarer og at I kan få problemer med mad i håndbagagen. Nogle gange får man lov til at gå igennem med babymad, når man samtidig har en baby på armen, men det er ikke altid ... så I kan risikere at evt. mad bliver kasseret i security. I kan evt. kontakte flyselskabet inden og høre hvad regler de har.

Jeg vil formode at I kan købe babymad på glas i de større varehuse i de større byer. Hvis I køber Nestlé eller Gerber, så burde kvaliteten være i orden. I kan også købe bleer samme steder.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig god rejse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin